Kas ir mēmes? Un kā tās var radīt uzņēmumi?

Saskaņā ar Vikipēdijā atrodamo informāciju mēme, mēms jeb mīms (angļu valodā – meme) ir ideja, uzvedība vai kāds cits kultūras elements, kas izplatās no indivīda uz indivīdu. Interneta vidē tā ietver darbību, tēlus, jēdzienus, populāras frāzes vai citus kultūras elementus, kas tiek iekļauti un izplatīti savstarpējā komunikācijā.

Noskaidrot pirmo mēmi pētniekiem tā īsti nav izdevies. Par vienu no pirmajām var uzskatīt “Kilroy was here“, kas ir Amerikāņu karavīru radīts simbols, ko izmantoja 2. Pasaules kara laikā. Tā nozīme gan ir diezgan neskaidra. Interesanti, ka 1. pasaules kara laikā Austrālijā tik radīts paraksts ar nosaukumu “Foo was here“, ko izmantoja dažādos grafiti. Tam sekoja Lielbritānijā radīts tēls “Mr Chad”

Par mūslaiku pirmo mēmi uzskata 1996. gadā izveidoto Ooga Chaka Baby:

Par ikdienu mēmes kļuva, sākot no 2015. gada. Lielāko daļu var atrast interneta mēmu datubāzē.

Par komerciāli veiksmīgāko mēmi uzskata Grumpy Cat. Kaķenes īstais vārds ir Tardar Sauce, un viņa pameta šo pasauli 2019. gada decembrī, būdama tikai 7 gadus veca. Grumpy Cat uzvaras gājiens sākās ar līdz ar viņas saimnieka brāļa Reddit platformā ievietotu bildi. Kopš tā brīža Tardar saimnieki ir nopelnījuši aptuveni 100 miljonus ASV dolāru.

No alt text provided for this image

Arī uzņēmumi var veidot savas mēmes. Kas tam ir nepieciešams?

1) auditorijas interešu monitorings;

2) pamatvārda vai simbola transformācijas loģikas monitorings. Ir svarīgi, ka termins pieļauj, ka ap to veidojas anekdotes un dažādi smieklīgi izteicieni;

3) idejas radošam risinājumam;

4) viedokļu līderu vai zīmīgu personu piesaistīšana, lai būtu interese mēmi pārraidīt tālāk;

5) mēmes izmantošana dažādos kontekstos un situācijās, samazinot “interpretācijas koridori” un pētot, kā auditorija mēmi varētu uztvert un izmantot. Jā, mēmi līdz noteiktam brīdim ir iespējams kontrolēt.

Lai mēme asociētos ar konkrētu zīmolu, nepieciešama atbalsta kampaņa, tostarp piesaistot sabiedrībā pazīstamus cilvēkus. Mēmu veiksmes pētnieki vērš uzmanību, ka tās orientēšanai uz zīmolu jānotiek tikai tad, kad tā ir iedzīvojusies un sasniegusi savas dzīves kulmināciju. Tā kā zīmolam šis var būt garš un arī dārgs process.

Kā radīt veiksmīgu mēmi? Atbilde ir līdzīga tai, kā radīt veiksmīgu virālo reklāmu. Lielākoties viss notiek nejauši, tomēr, ja ir laba ideja, iespējams, ir vērts to izmēģināt.